Interviu cu secretarul general al IANLP
June 22, 2006

Un trainer bun dă viaţă NLP

Interviu cu Ueli Frischknecht, secretar general al IANLP

Ueli a fost prima persoană cu care m-am întâlnit atunci când am ajuns în holul hotelului Dorint-Sanssouci din Potsdam. La fel ca mine, venise să participe la Primul Congres Mondial de NLP şi se grăbea să ajungă la ceremonia de deschidere.
Era exact aşa cum îl percepusem din mesaje şi convorbirile telefonice: empatic, foarte deschis, dornic să ajute şi să colaboreze.
Iar în cursul după-amiezei, când a prezentat alături de Megha Baumeler excelentul workshop cu tema „Emotional Leadership”, s-a dovedit a fi şi un trainer excepţional, care combină competenţa cu umorul, contactul excelent cu un grup de peste 60 de persoane cu controlul stării emoţionale a participanţilor.
Şi mi-a fost clar că Ueli nu şi-a câştigat poziţia de secretar general al uneia dintre cele mai importante organizaţii NLP prin manevre de culise sau lobby, ci pe baza meritelor reale pe care le are, prin recunoaşterea de către colegi a valorii sale excepţionale.

Seara, la cina festivă, am convenit că după terminarea congresului îmi va acorda un interviu, care să permită publicului românesc să-l cunoască. Aşa că pe o terasă cu mesele ude de ploaia care ropotise până puţin înainte de ceremonia de închidere, dar care era acum scăldată de razele generoase ale soarelui ce boltiseră un minunat curcubeu, am consemnat următoarea discuţie legată de IANLP şi viitorul NLP.

Ce scop urmăresc organizaţiile mondiale de tipul IANLP?

Programarea neurolingvistică (NLP) are cu certitudine un mare potenţial de a crea viziuni. Cele trei decenii de existenţă a NLP demonstrează că aproape toţi cei care au intrat în contact cu NLP i-au detectat potenţialul şi l-au valorificat într-un fel sau altul.
Unii au descoperit că NLP este un mijloc excelent de a face o mulţime de bani. Şi chiar este. Dar aceasta pare a fi mai degrabă o viziune limitată pentru setul atât de util de metode şi modele pe care ni le oferă NLP.
IANLP se simte răspunzătoare pentru sprijinirea trainerilor care predau NLP şi care îşi propun pe lângă obţinerea unui câştig material şi să contribuie la schimbarea calităţii lumii în care trăim, prin schimbarea calităţii propriilor vieţi şi a vieţilor celor cu care lucrează.
Ani de-a rândul John Grinder, unul dintre cei doi fondatori ai NLP, ne-a tot reamintit că una dintre marile greşeli pe care le-au făcut în anii de descoperire a NLP a fost faptul că au produs „tehnicieni”. Oameni care puteau să „facă” NLP cu ceilalţi oameni, dar nu şi cu ei înşişi.
Aceasta este „suprema nebunie”, după cum spune el. Să foloseşti instrumentele excelente ale NLP pentru a-i influenţa pe ceilalţi să-şi modifice comportamentele, fără a putea (şi a vrea) să mă influenţez pe mine însumi pentru a-mi schimba viaţa.
Viziunea IANLP este cea a unui NLP predat şi utilizat în conformitate cu standarde etice şi de calitate ridicate. Asta înţelegem noi din îndemnul lui Robert Dilts: „să creăm o lume în care oamenii să-şi dorească să trăiască”.
Acest obiectiv poate fi atins prin activitatea tuturor trainerilor NLP din lume. Depinde de noi, trainerii NLP, ce viziune a lumii creăm şi în ce fel trăim în ea, oferindu-i NLP statutul pe care îl merită. Să invităm mii şi mii de persoane să folosească acest excelent instrument de comunicare, pentru a le ajuta să se înţeleagă mai bine şi să-şi rezolve problemele prin comunicare deschisă şi bazată pe încredere. Respectând valorile, celebrând diferenţele, creând oameni minunaţi, capabili să se bazeze pe propriile forţe şi să se autoafirme. Poate că nu vom salva planeta, dar fără îndoială putem acţiona în această direcţie, cu dragoste.
Sigiliul IANLP demonstrează studenţilor că au fost pregătiţi în conformitate cu standardele internaţionale şi că trainerul pe care îl au este membru al celei mai mari organizaţii a trainerilor din lume. În calitate de secretar general al IANLP doresc să stau la dispoziţia tuturor membrilor, denumiţi Fellow Trainer, pentru a-i sprijini în oferirea unui NLP de calitate conaţionalilor lor.

Care este viziunea ta despre NLP şi asupra rolului trainerului?

Viziunea mea despre NLP este foarte largă. Cred că NLP este metoda prin care ne putem da formă propriei vieţi şi care poate va fi predată în şcolile primare, cândva. Poate că atunci nici măcar nu se va mai numi NLP.
Dar fără îndoială este instrumentul prin care independenţa, capacitatea de a-ţi rezolva singur problemele, orientarea spre atingerea unui scop şi utilizarea optimă a resurselor devin realitate. Este mijlocul prin care se pot implementa strategii utile în viaţa de zi cu zi a oricui.
Privit astfel, NLP are un potenţial nelimitat. Atât în privinţa vieţii cotidiene, cât şi a aplicaţiilor din lumea business. Lumea de azi ne oferă o mulţime de exemple referitoare la situaţiile în care NLP poate fi util.
Ueli FrischknechtDomeniul meu de competenţă este consultanţa de afaceri. Cu 20 de ani în urmă, când am încercat să introduc o viziune holistică asupra afacerilor, prin incorporarea valorilor personale şi a viziunilor în regulile etice şi obiectivele unei companii, abordarea mea părea ieşită din comun.
Instrumentele NLP ne permit să descoperim că o afacere serioasă poate fi şi distractivă ori fascinantă. În plus, orientarea afacerilor spre valori facilitează atât interacţiunea dintre companie şi clienţii săi, cât şi cooperarea la nivelul societăţii.
În privinţa viziunii mele despre trainerii buni, în primul rând trebuie să posede cunoştinţe aprofundate de NLP şi să stăpânească o mulţime de tehnici şi metode de predare.
Dar mai ales trebuie să fie un model viu – adică să poată preda NLP prin utilizarea NLP. Denumesc această abordare „învăţare dinamică”. Am convingerea fermă că umanitatea a acumulat deja suficiente reţete, suficient know-how.
În vreme ce bunicii şi părinţii noştri trebuiau să se lupte pentru a primi informaţie (într-o epocă a cantităţii), în prezent accesul la informaţie este foarte facil. Se pune mai degrabă problema selecţionării informaţiei după valoare (calitate) şi – ai ales – să ai capacitatea de a implementa acea informaţie în viaţa de zi cu zi (competenţă).
Cu alte cuvinte, mi se pare că o vreme umanitatea avea la dispoziţie informaţiile despre cum se poate face pace, dar i-a lipsit abilitatea de a aplica această informaţie în viaţa reală.

NLP este un model al acumulării de competenţe.

De aceea, un training NLP de calitate se ocupă mai mult cu „aplicarea” şi „antrenarea” decât cu „ascultarea” şi „notarea”. De aceea, trainerul NLP bun trebuie mereu „să facă” ceea ce spune, să conceapă un scenariu atractiv, care să transfere NLP în corpul, în abilităţile şi comportamentul inconştient al studenţilor.

Care este percepţia asupra NLP în Elveţia, ce apreciezi cel mai mult din activitatea ta de acasă?

Cu 20 de ani în urmă, cei angrenaţi în NLP nu vorbeau prea mult despre ce este acesta, ceea ce le permitea să fie comunicatori extrem de eficienţi.
În prezent, pentru persoanele angrenate în activităţi de comunicare a devenit un semn de profesionalism să aibă o certificare NLP.
Alături de ceilalţi traineri din Elveţia, sunt mândru că am ajuns ca NLP să aibă o asemenea reputaţie în rândul publicului. În acelaşi timp, mai există mai mulţi utilizatori potenţiali ai NLP decât persoane care au urmat un training NLP, precum şi oameni care nici măcar nu au aflat că există NLP. Astfel că  simţim că piaţa potenţială continuă să fie mare şi că mai avem extrem de mult de muncit.
Ueli şi Megha - doi traineri care dau viaţă NLPDe exemplu: în urmă cu 10 ani, când am trimis materiale despre NLP psihologilor şcolari, mulţi dintre ei ne-au returnat plicul, spunând că „ni se pare că NLP are puţine aplicaţii în domeniul nostru”. În prezent, Ministerul Învăţământului din Elveţia organizează traininguri NLP exact pentru acest public.
Personal, îmi place foarte mult să ajut oamenii „să-şi găsească propria cale”. Consider că aceasta este unul dintre marile privilegii ale trainerilor NLP, deoarece munca este mereu nouă şi provocatoare. Faptul că pot percepe lumea prin modelele NLP îmi menţine tinereţea, vitalitatea şi curiozitatea, lucru care-mi produce foarte multă plăcere.
Uneori, atunci când sunt în faţa oamenilor cu care lucrez, mă ascult ce spun şi sunt uimit de unde îmi vin în minte atâtea idei noi şi glume şi metafore! Cu o secundă înainte, nici una dintre ele nu era în mintea mea – şi iată că acum ţâşnesc de pe buzele mele şi ne conduc spre noi teritorii ale gândirii sau râsului (un loc pe unde e bine să trecem mereu).

Ce este IANLP şi ce planuri de viitor are?

Ca organizaţie de certificare şi coordonare a trainerilor, IANLP îndeplineşte toate criteriile pentru a putea stabili standarde acceptate la nivel mondial, ferme, care să fie îmbrăţişate de comunitatea trainerilor NLP profesionişti.
În ultimii 20 de ani, denumirea de IANLP a devenit sinonimă cu trainingurile de bună calitate, iar noi suntem decişi să continuăm şi să întărim această tradiţie.
Cred că motivele pentru care atât de mulţi dintre trainerii din întreaga lume decid să certifice în conformitate cu standardele IANLP sunt:
  • recunoaşterea mondială – standardele certificate de IANLP corespund tuturor standardelor în vigoare în întreaga lume;
  • imparţialitatea şi neimplicarea – IANLP este o entitate care stabileşte standardele şi este neutră în privinţa aplicării lor, astfel încât permite trainerilor care o compun să provină din instituţii de training şi organizaţii naţionale/internaţionale diferite;
  • nu intră în competiţie cu trainerii sau asociaţiile naţionale sau locale – IANLP se limitează în a stabili un set de standarde, fără a oferi traininguri sau a-şi dezvolta relaţii publice proprii; toate aceste activităţi sunt apanajul instituţiilor de training locale sau naţionale; de aceea, IANLP nu intră niciodată în competiţie cu trainerii pe pieţele lor locale;
  • standarde ce oferă siguranţă atât trainerilor, cât şi studenţilor – standardele şi reglementările IANLP nu se bazează pe luarea deciziilor prin consens de către membrii săi, de aceea se poate prevede că se vor bucura de stabilitate pe termen lung; această stabilitate le permite trainerilor un mediu previzibil în care să-şi planifice activităţile; în acelaşi timp, IANLP aşteaptă de la membrii propuneri referitoare la schimbări şi îmbunătăţiri posibile; la cerere, standardele IANLP pot fi uşor modificate, pentru a se adapta realităţii locale, atâta timp cât cerinţele minimale sunt respectate;
  • cooperarea – IANLP este o platformă pentru stabilirea de contacte între clienţi/studenţi şi trainerii din întreaga lume; IANLP încurajează cooperarea dintre membrii, oferindu-le informaţii de contact; IANLP nu este însă implicată în organizarea de activităţi, ci încurajează crearea de asociaţii locale sau naţionale care să suplimenteze din acest punct de vedere activităţile IANLP.

Ce sprijin consideri că îţi poate oferi IANLP?

Chiar dacă poate suna ciudat, personal nu mai simt nevoia vreunui sprijin din partea IANLP. Fiind aşa cum este, IANLP mă sprijină cât se poate de bine. Stabilitatea standardelor de training IANLP reprezintă un sprijin pentru mine ca trainer şi pentru şcoala noastră. Pe măsură ce tot mai mulţi traineri din întreaga lume devin membri ai IANLP, la rândul meu beneficiez mai mult de renumele IANLP.
Şi asta pentru că standardele IANLP sunt pe punctul de a fi recunoscute de către autorităţile educaţionale elveţiene drept adevărata referinţă în privinţa calităţii trainingurilor NLP – lucru care îmi va uşura activitatea.

Văd că te uiţi la ceas – mai este puţin şi trebuie să pleci la aeroport. Ce mesaj transmiţi trainerilor dintr-o ţară ca România, în care NLP este doar la începuturi?

Aveţi curaj şi alegeţi calitatea!

Ştiu că acest lucru nu este întotdeauna uşor, atunci când în jurul vostru există persoane care oferă cursuri de Practitioner NLP de 7 zile sau traininguri prin corespondenţă ori prin video. Dar pe termen lung veţi descoperi că merită.
Asta înseamnă că trebuie să lucraţi la identitatea voastră ca şcoală şi ca trainer. Fiţi conştienţi de faptul că certificatele nu sunt un simplu atestat că cineva „a frecventat” cursul vostru – ci o certificare a competenţelor câştigate în felul acesta!
Dacă un student nu a ajuns la nivelul de competenţă corespunzător, nu-l certificaţi. Oferiţi-i şansa unor activităţi suplimentare, participării la traininguri ulterioare, sau chiar încetaţi trainingul – în funcţie de realitatea acelui student. Această atitudine vă permite să vă concentraţi mai mult pe calitate decât pe bani.
Dacă este posibil,

formaţi o asociaţie în care să fie cuprinşi cât mai mulţi traineri şi cât mai multe şcoli.

Acest lucru vă ajută să obţineţi recunoaşterea oficială a NLP.

Studiaţi care sunt modalităţile de reglementare a educaţiei adulţilor în România,

pentru a descoperi modalităţile prin care cursurile de Practitioner, Master-Practitioner şi Trainer NLP pot fi incluse sau pot sta la baza unor asemenea traininguri. Dacă oamenii pot obţine certificate recunoscute oficial pe baza trainingurilor NLP, vă va fi mult mai uşor să aveţi participanţi şi să sporiţi reputaţia NLP la nivel local.
Contactaţi-mă oricând! Sunt fericit şi mândru să contribui la extinderea IANLP!
Iar pentru cei care sunt interesaţi, în luna noiembrie voi prezenta la Bucureşti, împreună cu Megha Baumeler de la NLP Akademie, un seminar de activare a competenţelor de inteligenţă emoţională a trainerilor.
Va fi un prilej excelent pentru a mă întâlni cu mulţi dintre Fellow Trainerii români şi a cunoaşte direct realitatea din ţara voastră.

Te aşteptăm cu drag. Drum bun, Ueli, şi ne revedem la Bucureşti!

Interviu consemnat de Daniel Bichiş în după-amiaza zilei de 28 mai 2006, la Berlin-Potsdam, cu ocazia Primului Congres Mondial de NLP